Introduction
EventArchitectuur is an architectural design studio that tries not to define its style. It aims deliberately to make the outcome of projects a result of the interaction of different participants in the design process. The studio recognises the dependence on the know-how of so many experts (clients, designers, advisers and builders) and tries to include these within the design team. It tries to do this by starting from scratch with every new assignment. Things that are new for the studio. With every new assignment it looks for the right organisation and realisation form. Being connected with different design disciplines makes it easy for EventArchitectuur to form the appropriate team. You could say that EventArchitectuur is an empty shell to be filled with the necessary knowledge to make the right product or project. The name serves as a focus point for clients and participants alike.
The way EventArchitectuur communicates is not through style or a personal handwriting from a master designer or design team but by the definition of space. It defines space as a three dimensional organisation of light, sound and movement. Architecture in this definition becomes the temporarily stopping of certain processes (matter) to organise other processes (time). Designing then is to make this moment/snapshot of space that can last 5 minutes but also 15 years depending on the assignment.

Clients and assignments of EventArchitectuur
It is no wonder that especially in the cultural sector EventArchitectuur found very interesting clients who dared to long for the new, the not yet existing. From day one the office designed the mise en scene of the fashion shows for SO by alexander van slobbe in Paris and worked on the shops this fashion company opened in Japan in the last four years. Institutions and schools for design that organised three-day congresses, seminars and workshops asked EventArchitectuur to define the temporary environment as a basis of these events. (HDK arnhem, netherlands design institute amsterdam). Different museums asked for exhibitions on design and art. (Stedelijk Museum Amsterdam, Centraal Museum Utrecht, Boijmans van Beuningen Rotterdam.) Clients in the private sector asked for a physical reinterpretation of their houses or to design new ones. But also other design offices asked EventArchitectuur for the visual or virtual communication of their ideas. (MAX.1, O.M.A. & Kuiper Compagnons, all in Rotterdam, Holland Railconsult Utrecht). And last year EventArchitectuur started a series of 1:1 models of ideal spaces to shop (Higher truth no. 5) and ideal spaces to exhibit (MuseumInstallation Vleeshal)in art centre De Vleeshal in Middelburg NL.

If you would like to have more information about some of the projects, or if you want to start a new project you can always call 00-31-(0)20-4275324 or mail to: info@EventArchitectuur.nl


Introductie
EventArchitectuur
door Guus Beumer

De naam van dit ontwerpbureau lijkt allereerst ingegeven door de actualiteit. EventArchitectuur ligt immers in het verlengde van een reeks aan hybridische begrippen die kenmerkend zijn voor het moderne vocabulaire als MusicFactory, PartyDesign, FoodStyling en GardenArt. Het gebruik van het engels versterkt nog eens dit vermoeden. Die taal is immers een voorwaarde wanneer de dynamiek van het hier en nu opgeroepen moet worden. Het vereist een andere kennismaking met de verschillende projecten van EventArchitectuur voor dat men enthousiast wordt over de naam van dit bureau en het werk van initiatiefnemer Herman Verkerk. Pas dan blijkt het gebruik van het begrip EventArchitectuur voorbij de beeldvorming te reiken en door de ambitie van het bureau te worden gedragen. De letterlijke vertaling van event is gebeurtenis en zo dient de portefeuille van dit bureau zich ook aan; als een serie gebeurtenissen. Niet zozeer de verschillend in schaal, maar die in tijd karakteriseren het werk van EventArchitectuur. Voor architect Verkerk draagt zijn discipline nog steeds het vooroordeel met zich mee dat het zich uitsluitend met bouwen bezig zou houden. Een vergissing, want architectuur gaat volgens Verkerk in de eerste plaats over ruimte en het potentieel aan ervaringen, aan gebeurtenissen die ruimtes kunnen oproepen. Met EventArchitectuur tracht hij dit potentieel aan te spreken. De middelen die Verkerk hiervoor inzet zijn divers; Geur, licht, muziek, tekst, fotografie, en film ontstijgen aan de gebruikelijke materialiteit van de architectuur. Even divers als de verbindingen die Verkerk per keer aangaat met anderen. Verkerk: 'Ik ben niet geïnteresseerd in het exploiteren van een persoonlijk handschrift. Ik ben op zoek naar verwantschap." Illustratief hiervoor zijn de mode shows van Alexander van Slobbe die in nauwe samenwerking met vormgever Bart Guldemond worden ontworpen. Shows die niet zozeer een theatrale alswel ruimtelijke interpretatie van een collectie proberen te geven. Of het symposium Doors of Perception 5 met als thema Play dat met behulp van onder ander opblaasbare objecten is ingericht. Inflatables, die het resultaat zijn van een samenwerking met kunstenaar Rens Bouma en door hun immateriŽle kwaliteit de notie van architectuur als ruimte nog eens versterken. Het is wachten op het eerste boek van dit bureau en de ruimte die het daarmee voor zichzelf opeist. De titel zou hoe dan ook een parafrase op het boek van Koolhaas moeten zijn: Short, Medium, Long, Extra
Long!