Introduction
EventArchitectuur is an architectural design studio that tries not to define
its style. It aims deliberately to make the outcome of projects a result of
the interaction of different participants in the design process. The studio
recognises the dependence on the know-how of so many experts (clients, designers,
advisers and builders) and tries to include these within the design team.
It tries to do this by starting from scratch with every new assignment. Things
that are new for the studio. With every new assignment it looks for the right
organisation and realisation form. Being connected with different design disciplines
makes it easy for
EventArchitectuur to form the appropriate team. You could
say that
EventArchitectuur is an empty shell to be filled with the necessary
knowledge to make the right product or project. The name serves as a focus
point for clients and participants alike.
The way
EventArchitectuur communicates is not through style or a personal
handwriting from a master designer or design team but by the definition of
space. It defines space as a three dimensional organisation of light, sound
and movement. Architecture in this definition becomes the temporarily stopping
of certain processes (matter) to organise other processes (time). Designing
then is to make this moment/snapshot of space that can last 5 minutes but
also 15 years depending on the assignment.
Clients and assignments of EventArchitectuur
It is no wonder that especially in the cultural sector
EventArchitectuur
found very interesting clients who dared to long for the new, the not yet
existing. From day one the office designed the mise en scene of the fashion
shows for SO by alexander van slobbe in Paris and worked on the shops this
fashion company opened in Japan in the last four years. Institutions and schools
for design that organised three-day congresses, seminars and workshops asked
EventArchitectuur to define the temporary environment as a basis of these
events. (HDK arnhem, netherlands design institute amsterdam). Different museums
asked for exhibitions on design and art. (Stedelijk Museum Amsterdam, Centraal
Museum Utrecht, Boijmans van Beuningen Rotterdam.) Clients in the private
sector asked for a physical reinterpretation of their houses or to design
new ones. But also other design offices asked
EventArchitectuur for the visual
or virtual communication of their ideas. (MAX.1, O.M.A. & Kuiper Compagnons,
all in Rotterdam, Holland Railconsult Utrecht). And last year
EventArchitectuur
started a series of 1:1 models of ideal spaces to shop (Higher truth no. 5)
and ideal spaces to exhibit (MuseumInstallation Vleeshal)in art centre De
Vleeshal in Middelburg NL.
If you would like to have more information about some of the projects, or
if you want to start a new project you can always call 00-31-(0)20-4275324
or mail to:
info@EventArchitectuur.nl
Introductie
EventArchitectuur
door
Guus Beumer
De naam van dit ontwerpbureau lijkt allereerst ingegeven door de actualiteit.
EventArchitectuur ligt immers in het verlengde van een reeks aan hybridische
begrippen die kenmerkend zijn voor het moderne vocabulaire als MusicFactory,
PartyDesign, FoodStyling en GardenArt. Het gebruik van het engels versterkt
nog eens dit vermoeden. Die taal is immers een voorwaarde wanneer de dynamiek
van het hier en nu opgeroepen moet worden. Het vereist een andere kennismaking
met de verschillende projecten van
EventArchitectuur voor dat men enthousiast
wordt over de naam van dit bureau en het werk van initiatiefnemer Herman Verkerk.
Pas dan blijkt het gebruik van het begrip
EventArchitectuur voorbij de beeldvorming
te reiken en door de ambitie van het bureau te worden gedragen. De letterlijke
vertaling van event is gebeurtenis en zo dient de portefeuille van dit bureau
zich ook aan; als een serie gebeurtenissen. Niet zozeer de verschillend in
schaal, maar die in tijd karakteriseren het werk van
EventArchitectuur. Voor
architect Verkerk draagt zijn discipline nog steeds het vooroordeel met zich
mee dat het zich uitsluitend met bouwen bezig zou houden. Een vergissing,
want architectuur gaat volgens Verkerk in de eerste plaats over ruimte en
het potentieel aan ervaringen, aan gebeurtenissen die ruimtes kunnen oproepen.
Met
EventArchitectuur tracht hij dit potentieel aan te spreken. De middelen
die Verkerk hiervoor inzet zijn divers; Geur, licht, muziek, tekst, fotografie,
en film ontstijgen aan de gebruikelijke materialiteit van de architectuur.
Even divers als de verbindingen die Verkerk per keer aangaat met anderen.
Verkerk: 'Ik ben niet geïnteresseerd in het exploiteren van een persoonlijk
handschrift. Ik ben op zoek naar verwantschap." Illustratief hiervoor zijn
de mode shows van Alexander van Slobbe die in nauwe samenwerking met vormgever
Bart Guldemond worden ontworpen. Shows die niet zozeer een theatrale alswel
ruimtelijke interpretatie van een collectie proberen te geven. Of het symposium
Doors of Perception 5 met als thema Play dat met behulp van onder ander opblaasbare
objecten is ingericht. Inflatables, die het resultaat zijn van een samenwerking
met kunstenaar Rens Bouma en door hun immateriële kwaliteit de notie van architectuur
als ruimte nog eens versterken. Het is wachten op het eerste boek van dit
bureau en de ruimte die het daarmee voor zichzelf opeist. De titel zou hoe
dan ook een parafrase op het boek van Koolhaas moeten zijn: Short, Medium,
Long, Extra
Long!